חדש-ספרים

 
 
 
 
 
פרופסור משה עירון
 
בוחרים להרגיש טובבוחרים להרגיש טוב
מאת: ד"ר דייויד ד. ברנס
תרגום ועריכה מקצועית: ד"ר ניר עישר
הוצאת: מן ומכון פסגות

שלומית רז
זהו ספר ישן אשר גרסתו הראשונה הופיעה כבר ב-1980. בשנת 1999 הופיעה המהדורה המתוקנת, ובשנת 2000 יצא הספר לאור בעברית. מצאתי לנכון לכתוב עליו מפני שהוא מיועד לטיפול עצמי בדיכאון קל עד בינוני, מה שיכול לעזור לרבים ולכן חשוב לדעת על קיומו. איך יוכל הקורא לזהות את רמת הדיכאון בו הוא נמצא, אם בכלל? פשוט מאוד- בתחילת הספר מופיע שאלון מקצועי עליו יש לענות במספרים אותם מסכמים בסוף. לפי התוצאה מאבחנים אם זה אכן דיכאון, ואם כן באיזו רמה. את השאלון מומלץ לחזור ולמלא אחת לשבוע בכדי לזהות את השינוי.
 
השאלה אם ניתן בכלל לטפל בדיכאון באמצעות ספר איננה רלבנטית במקרה זה. במהלך השנים נבדקה השפעתו במספר לא מבוטל של מחקרים שנערכו על ידי חוקרים ידועי שם במוסדות ריפוי נחשבים. השפעת הטיפול באמצעות הספר נבחנה על קבוצות מטופלים בתרופות ובשיחות, מול קבוצות ביקורת באותה דרגת דיכאון שלא קיבלו טיפול כלל.

לדברי ד"ר עישר, התוצאות שהשיג הספר בכל המחקרים מרשימות וחד משמעיות: הטיפול בעזרתו השיג שיפור מהיר יותר מהטיפול התרופתי, והיה זהה בתוצאותיו לטיפול בשיחות. עוד נמצא כי טווח השפעת הטיפול לאחר תום העבודה עם הספר היתה ארוכה יותר, מאשר אצל מפסיקי הטיפול התרופתי.
למרות זאת יש להדגיש כי במצבים של דיכאון חמור וכבד, יוכל הספר לשמש רק כלי עזר, אך לא יהיה מנוס מטיפול תרופתי ומקצועי על ידי איש מקצוע, ולכן חשוב להתייחס לתוצאות שאלון האבחון.
 
בוחרים להרגיש טוב הוא ספר עבודה המתאים למי שמוכן לקחת אחריות על מצבו ולהיות שותף פעיל בתהליך הריפוי. לצד הספר יש להחזיק מחברת ל"שיעורי בית" המוגשים בשאלונים מאירי עיניים להכרת עיוותי החשיבה האופייניים לדיכאון, לזיהוי רמת אגירת הכעסים, לספירה ולניתוח מחשבות שליליות, להכרת רמת ההנאה במצבים מסוימים, כמו גם יומן פעילות יומי ועוד. הספר מלווה בטכניקות עבודה מהנות עם הסברים מרתקים על התהליך, כתוב בצורה קולחת המעניקה לקורא תחושה שהוא נמצא בידיים מקצועיות ואוהבות. פרקי עבודה מעניינים מוקדשים לנושאים כמו: הערכה עצמית, התמודדות עם ביקורת, כעסים, רגשי אשמה, חרטה, התמכרות לאישור חברתי, לאהבה ועוד. את החומר הנלמד מומלץ לקרוא ולתרגל שוב ושוב.
 

המחבר ד"ר ברנס, פסיכיאטר קנדי, מרצה לפסיכיאטריה ולמדעי ההתנהגות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד, התמחה בשיטת הטיפול הקוגניטיבית, מוביל את הקורא לאורך 488 עמודים הכתובים בצורה של שיחה גלוית לב בליווי סיפורי מקרים מהקליניקה. הוא יודע לזהות מתי הקורא שלו חסר מוטיבציה, מתחמק, או מאבד אמון, ומצליח להחזירו למסלול.
הספר בגרסתו האנגלית:  “Feeling Good”הוא רב מכר עולמי שנמכר במיליוני עותקים והפופולאריות שלו הלכה וגברה עם השנים. בארץ נמכרו יותר מ-20,000 עותקים, ללא כל פרסום ויחסי ציבור, בעיקר מפה לאוזן ובעקבות המלצת פסיכולוגים למטופליהם.


כדאי לזכור שהטיפול הקוגניטיבי אינו מתמקד רק בדיכאון. ניתן להיעזר בו גם במצבי מצוקה אחרים כגון: גירושין, אבדן, מוות, כשלון ועוד.
באחרונה הודפסה מהדורה עברית חדשה ואפשר שוב להשיגו בחנויות. במקביל הופיעה גרסה מיוחדת לציבור החרדי.

הסקירה הופיעה בירחון "חיים אחרים"

 


 
חדשות האתר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מהותי- חוויה וקסם נפגשים


כל הזכויות שמורות למנטרה ניהול תוכן וקידום אתרים © 


בניית אתרים עם מערכת ניהול תוכן