חדש-בריאות

 
 
 
 
 
פרופסור משה עירון
 

ביציםביצים – בריאות או נזק?

 

בילדותי נחשבה ביצה למזון חיוני ואכן נהגנו לאכול ביצה מידי יום. בכל ארוחת ערב שאלה אימא "איזו ביצה אתם רוצים היום? ביצה קשה, עין או מקושקשת?" לאחר מכן התפרסמו כתבות המזהירות מפני אכילת ביצים בגלל הכולסטרול שבהן. כולנו עברנו את שטיפת המוח הזו והפסקנו בהדרגה לאכול ביצים, או לפחות צמצמנו במספרן. באחרונה מגיעות במייל כמעט מידי שבוע כתבות המסתמכות על מחקרים המדגישים את היתרונות הבריאותיים שבביצים, ואף ממליצים לאכול שתי ביצים ביום. האומנם? האם זו טעות, או פרסום סמוי?
פנינו אל לוטי זילברמן מהנדסת כימיה תואר שני, כדי שתעשה קצת סדר בבלגן.


לוטי זילברמן
מזה שנים רבות מתיחסים לביצים כאל מזון אסור מכיוון שהן מכילות כולסטרול. המילה "כולסטרול" המפחידה צעירים ומבוגרים, גורמת לנו לצמצם את כמות הביצים גם בתזונתם של ילדים, על מנת לנטוע בהם הרגלי תזונה נכונים כבר בגיל צעיר.
 
ביצים - יתרונות בריאותיים
מאמר שהופיע בכתב העת המקצועי:AMERICAN COUNCIL ON SCIENCE AND HEALTH  סותר חלק מדעות אלו ומדגיש את חשיבותן של הביצים בתפריט שלנו. נכון שבחלמון הביצה יש כולסטרול אך ביצים מספקות גם חלבונים חשובים המכילים תשע חומצות אמינו בסיסיות החיוניות לתזונת האדם. ביצה מכילה גם ברזל, ויטמין B12, ויטמין E, ויטמין D, פולטים, ריבופלאון, כולין ועוד. ביצה גדולה מכילה כ-6 גרם חלבון. כמחצית מכמות זו נמצאת בחלק הלבן של הביצה (החלבון), ו-5 גרם שומנים, כמחציתם שומנים בלתי רווים שאינם מעלים את רמת הכולסטרול.

ביצים קלות לעיכול
ביצים הן מזון קל לעיכול, המתאים ביותר לתזונתם של חולים ומחלימים. ביצים נחשבות ל"מזון קומפקטי", ביצה מספקת כמות גבוהה יחסית של רכיבים תזונתים, בכמות קטנה יחסית של קלוריות (ביצה גדולה מכילה 70 קלוריות בלבד). כמו כן ביצים הן מזון זול וזמין למרבית האוכלוסיה.
 
ביצים וכולסטרול
אין חילוקי דעות על כך שביצים מכילות כולסטרול - ביצה גדולה מכילה כ-215 מיליגרם כולסטרול. יותר משני שלישים מהכמות היומית המומלצת ע"י AMERICAN HEART ASSOCIATION (האיגוד האמריקאי לבריאות הלב) העומדת על 300 מיליגרם ביום. המלצה זו נקבעה בשנות השבעים בהסתמך על בדיקות המעבדה שהיו נהוגות אז. כיום כל תרנגולת מטילה בממוצע יותר ביצים ולכן כמות הכולסטרול בכל ביצה קטנה יותר. נתונים אלו התפרסמו ע"י מעבדה של משרד החקלאות האמריקאי. על סמך ממצאים אלה המליצה ועדה של האיגוד האמריקאי לבריאות הלב, לשנות את מספר הביצים המומלץ משלוש לארבע ביצים בשבוע. אגב כולסטרול נמצא בכל המזונות מן החי: עוף, בשר אדום, דגים ומוצרי חלב.

כולסטרול חיוני
עקרונית הגוף זקוק לכמות מסויימת של כולסטרול לשם קיומו. הכולסטרול חיוני לבניית דפנות תאים חדשים בגוף, במיוחד בתאים של מערכת העצבים. חלק מהכולסטרול הופך לחומצות המסייעות לויטמינים לעבור ממערכת העיכול לדם. כמו כן מספק הכולסטרול חומר גלם לבניית הורמונים חיונים כגון: אסטרוגן, טסטוסטרון וויטמין D. מקור הכולסטרול אינו בהכרח מהמזון. הכבד מייצר בין 800 עד 1500 מיליגרם ביום של LDL (הנחשב לכולסטרול 'רע'). בעיות בריאותיות מתחילות כאשר כמות הכולסטרול גבוהה מהכמות שגוף צורך. עודפי הכולסטרול מצטברים על דפנות כלי הדם וסותמים אותם בהדרגה. שילוב של עודפי כולסטרול עם לחץ דם גבוה, חוסר פעילות גופנית ועישון סיגריות הופך למסוכן במיוחד ומתבטא לרוב בבעיות לב.

ביצים- וירוס הסלמונלה
בעיה נוספת המטרידה את הציבור בהקשר לביצים היא אפשרות להידבקות בוירוס הסלמונלה אנטרידיס (Salmonella Enteridis), וירוס שעלול לגרום למחלות במערכת העיכול. בעבר חשבו שהסלמונלה עוברת במגע של התרנגולת עם קליפת הביצה ורק הקליפה מזוהמת. בסוף שנות השמונים התברר כי וירוס הסלמונלה יכול לחדור גם לתוך הביצה. לכן איחסון ביצים בקירור ובישול שלהן חשובים מאד, מאחר והסלמונלה לא מתפתחת בקור ובישול טוב הורס אותה.
 
בעלי כולסטרול גבוה
לאנשים הסובלים מרמה גבוהה של כולסטרול בדם ו/או רגישים לכולסטרול מהמזון, ממליץ ארגון הלב האמריקאי שלא לצרוך יותר מ-300 מיליגרם כולסטרול ביום. כל זה כמובן תחת השגחה רפואית, ואף רצוי להעזר בדיאטיקנית קלינית.
הערכה מחודשת
מומחים אמריקאים רבים, כולל האיגוד האמריקאי לבריאות הלב, סבורים כי יש לבדוק מחדש את ערך הכולסטרול הכולל המומלץ כיום, העומד על 300 מיליגרם כולסטרול ביום. ערך הזה לא נבדק מאז שנות השבעים. אך עד לפרסום המלצות חדשות, יש להסתמך על ההמלצות הרופא האישי.
 
לסיכום - מתינות
מתינות היא המפתח לתזונה טובה. כשם שלא מומלץ להגזים בכל סוג של מזון, כך גם לגבי ביצים. מנגד לא רצוי להוריד אותן כליל מהתפריט בגלל היתרונות החיובים שהוזכרו כאן.
 

מספר עצות לצרכנים:
• לקנות רק ביצים נקיות שאוחסנו במקרר
• בבית יש לשמור על הביצים במקרר
• צבע הקליפה וצבע החלמון אינם מעידים על איכות הביצה
• רצוי לאכול ביצה מבושלת במקום חביתה
• רצוי לאכול ביצים יחד עם מאכלים דלי שומן כגון: ירקות, לחם מלא, גבינות רזות עד 5% ופירות.
• לאחר ההכנה יש להגיש את הביצים מייד או לשמור אותן במקרר.

 

לוטי זילברמן היא מהנדסת כימיה עם התמחות בתרופות, מזון וסביבה. מייעצת לעורכי דין בתביעות של נפגעי כימיקלים בעבודה, לקבלנים הנדרשים לטהר קרקע ועוד.
 
 
 
 



 
הרשמו לקבלת עדכונים
 
חדשות האתר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מהותי- חוויה וקסם נפגשים


כל הזכויות שמורות למנטרה ניהול תוכן וקידום אתרים © 


בניית אתרים עם מערכת ניהול תוכן